Pressekontakt

Undgå manipulation og brug pressen aktivt

Målgruppe

Chefer, fagspecialister og andre nøglemedarbejdere, der i deres daglige arbejde er i kontakt med pressen.

Formål

Formålet med kurset er at give deltagerne en større medieforståelse, herunder kendskab til de journalistiske arbejdsprocesser og –metoder, samt at give deltagerne forskellige værktøjer til at opbygge et presseberedskab og udvikle en egentlig proaktiv mediestrategi.

Indhold

Kurset veksler mellem korte oplæg og praktiske øvelser. De forskellige medier og de forskellige former for pressekontakt introduceres og deltagerne trænes på baggrund af udvalgte cases i at tackle kritiske henvendelser fra pressen samt i at ”sælge” positive historier til de forskellige medier.

Emner

  • Når pressen ringer

  • Sådan tackler vi pressen i praksis

  • Sådan opbygger vi et presseberedskab

  • Når radio og TV kontakter os – hvad er ”godt fjernsyn” og ”god radio”?

  • Når vi selv vil i medierne – hvordan kommer vi det?

  • Sådan ”sælger” vi vores positive budskaber

  • Fra reaktivt beredskab til proaktiv imageskabelse:
    Sådan udvikler vi mere systematisk vores omdømme

 

Deltagerantal: Max. 10 deltagere

Varighed: 1-2 dage

Underviser: Lisbeth Nebelong, journalist & MPM